Kuinka hyvin tunnet kilpailijasi?

Mikään yritys ei ole olemassa ilman asiakkaita. Eikä juuri kukaan yritys ole sellaisessa asemassa, ettei heillä olisi ollenkaan kilpailua. Tässä tekstissä käydään läpi, miten tehdä kilpailija-analyysi, joka auttaa kilpailutilanteen ymmärtämisessä.

Miksi tehdä kilpailija-analyysi

Kilpailija-analyysi tarkoittaa yrityksen pääkilpailijoiden analysointia, jotta saadaan ymmärrystä heidän myynnistään, tuotteistaan ja markkinointitaktiikoista.

Kilpailija-analyysi auttaa ymmärtämään markkinoiden dynamiikkaa, trendejä ja niissä tapahtuvia muutoksia. Se auttaa tunnistamaan kilpailuetuja, jonka avulla yritys voi vahvistaa omaa asemaansa markkinalla.

Käsitys kilpailijoista auttaa yritystä positioitumaan oikein, korostamaan omia vahvuuksia sekä avaamaan uusia mahdollisuuksia asiakkaiden tarpeiden täyttämiseen siellä, missä kilpailijat eivät näin syystä tai toisesta tee.

Oman kilpailuedun ja -kyvyn säilyttämisen lisäksi ymmärrys kilpailijoiden liikkeistä auttaa hallitsemaan riskejä, kuten hintakilpailua tai uusien kilpailijoiden tuloa markkinoille.

Toisin sanottuna, mitä paremmin tunnet oman markkinasi, tiedät miten voit voittaa tänään ja vuosien päästä.

1. Keitä vastaan kilpailet

Luonnollisesti kilpailija-analyysin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään, keitä vastaan yritys ylipäätään kilpailee. Sinun tulisi tietää, ketä ovat suorat ja epäsuorat kilpailijat, kuka on markkinan vahvin ja kuka heikoilla.

Suorat kilpailijat ovat kilpailijakartoituksen ensimmäinen kategoria. Tässä listassa ovat ne yritykset, jotka tekevät täysin samaa, kuin sinun yrityksesi ja kilpailevat samoista asiakkaista. Esimerkki suorasta kilpailijaparista voisi olla vaikka McDonald's ja Burger King, Nestle ja Unilever tai kaksi kampaamoa samalla asuinalueella.

Seuraava kategoria on epäsuorat kilpailijat. Tämä tarkoittaa yrityksiä, jotka eivät tee suoraan sitä, mitä yrityksesi tekee, mutta asiakkaat valitsevat nämä kilpailijat silti toisinaan oman yrityksesi yli, tai voivat saada ongelmansa ratkaistua myös näiden yritysten tuotteilla tai palveluilla. Esimerkki epäsuorasta kilpailijaparista voisi olla vaikka ravintola ja ruokakuljetuspalvelu tai kivijalkakauppa ja verkkokauppa.

Jos yrityksesi on vaikka kuntosali, suoria kilpailijoita ovat muut kuntosalit alueellasi, nämä kannattaa nimetä suoraan, jotta on seuraavaksi helpompi vertailla heidän tarjoamaansa omaasi.

Epäsuoria kilpailijoita olisivat silloin esimerkiksi verkkovalmennukset, ulkoilureitit, hiihtokeskukset tai muut harrastuspaikat, jotka asiakas valitsee sen sijaan, että hän aloittaisi jäsenyyden kuntosalillasi.

Sen sijaan, että nimeät kaikkia epäsuoria kilpailijoita nimeltä, ne voi nimetä myös ryhmittäin, kuten yllä mainittu: Ulkoilureitit, palloiluhallit tai uimahallit.

Tämä vaihe saattaa tuntua helposti työläältä, mutta on erittäin tärkeä käsittää, mitä vaihtoehtoja asiakkaalla todellisuudessa on, jotta voit keksiä keinot voittaaksesi valitsemallasi markkinalla.

Vertaa yritystä, tuotteita ja palveluita

Aloitetaan keräämällä perustietoja kilpailijoista.

Seuraavaksi listataan yrityksesi ja kilpailijoiden tuotteet tai palvelut esimerkiksi taulukkoon vierekkäin. Mitä samaa ja erilaista teidän tuotteissanne tai palveluissanne on?

Jos haluat verrata esimerkiksi heidän palveluaan, paketointia tai postitusaikoja, lisää tuote ostoskoriin ja katso saatko ilmoituksen hylätystä korista. Jos tilaat tuotteen, näet miten se on paketoitu ja kauan postitus vei aikaa.

Kannattaa siis toden teolla astua asiakkaasi saappaisiin, jos haluat ymmärtää miten voit voittaa kilpailussa.

Vertaa nettisivuja ja somesisältöä

Tarkastellaan seuraavaksi markkinointistrategiaa. Pelkästään nettisivuja ja sosiaalista mediaa selaamalla saadaan hyvä käsitys siitä, miten kilpailijat markkinoivat, mistä he puhuvat ja missä kanavissa.

Vertaa myyntistrategiaa

Myyntistrategian selvittäminen voi olla monesti vaikeampaa, etenkin B2B-puolella, mutta yleensä vihjeitä löytyy. Esimerkiksi nettisivujen CTA:sta huomaat, minne he haluavat asiakkaat ohjata.

Vertaa hinnoittelustrategiaa

Nettisivuilla ollessasi saat todennäköisesti selville heidän hinnoittelustrategiansa. Huomioi, että myös se, että hinnat eivät olisi näkyvillä, on hinnoittelustrategia.

Miten voit erottua ja voittaa

Kilpailija-analyysin perusteella pystyt todennäköisesti päättelemään, missä kilpailijasi ovat vahvoilla ja missä puolestaan sinun yrityksesi on vahvoilla. Pystyt myös löytämään mahdollisuuksia positioutua erottautuvasti, löytämään uusia markkinointi- ja myyntitaktiikoita, sekä varmistamaan, että yrityksesi pysyy kilpailukykyisenä nyt ja tulevaisuudessa.

Älä kuitenkaan anna "shiny object" syndrooman hämätä. Se, että kilpailija puhuu tuotteestaan tai hinnoittelee palvelunsa tietyllä tavalla, ei tarkoita sitä, että se olisi paras tapa. Emme voi tietää, mitä kilpailijoiden päässä liikkuu ja mihin tehdyt päätökset perustuvat. Paras on siis kilpailla ensisijaisesti itse itseäsi vastaan, varmistaen, että asiakkaasi saavat mitä toivovat ja ovat tyytyväisiä.

Seuraava askel kilpailija-analyysin jälkeen on selvittää potentiaalisin asiakassegmentti, jolle yrityksesi erottautumistekijät ovat tärkeitä. Jos tämä vaikuttaa kiinnostavalta ja hyödylliseltä, tule juttelemaan!

Aija Peltola - Perustaja

Kurkkaa LinkedIn!

Hyvä myynti ja markkinointi alkaa viestistä ✏️

Tässä Notion-sivussa saat konkreettisia vinkkejä kilpailija-analyysin tekoon sekä tapoja testata omia viestejä ➡️ sekä tietysti, keinot parantaa niitä.

Hienoa! Nyt ollaan matkalla kohti erottautuvampaa viestintää.
Avaa Notion-sivu
Hups, jotain meni pieleen, yritäthän uudelleen.