Tässä tekstissä katsotaan hieman ajassa taaksepäin ja käydään läpi vaiheita, jotka johtivat Emproven syntyyn, käydään läpi oppeja ja haasteita ja katsotaan, mitä lähitulevaisuudessa tavoitellaan.
On juhannusviikko 2024. Istun parhaillaan mökin terassilla kirjoittamassa tätä tarinaa. Emproven matkaa on takana nyt noin 9 kuukautta, jos aloitetaan siitä hetkestä, kun idea syntyi. Nyt olemme vaiheessa, jossa ensimmäiset asiakkaat ja signaalit hyvästä palvelusta on saatu, on rakennettu myytävä tuote, brändiä ja nettisivuja, myynnin systeemeitä ja pohjaa tulevaan. On siis hyvä hetki kelata vähän taaksepäin, sekä katsoa myös tuleviin suunnitelmiin.
Yrittäjyys on ollut minun henkilökohtaisen elämäni suurin tavoite parikymppisestä asti. Riittävän potentiaalisen idean keksiminen ei ole kuitenkaan ollut helppoa! Vei melkein kymmenen vuotta, ennenkuin sain jotain muuta aikaiseksi, kuin rumputuntien pitämisen kevytyrittäjänä.
Yhtään vähättelemättä, rumpuopetus on ollut todella antoisaa, on saanut tehdä tasaista jatkuvaa rahaa stressittömästi omin ehdoin, rakentaa omannäköistä juttua ja valmistautua isomman skaalan yrittäjyyteen, vaikka lifestyle-business tässäkin on pääasiassa rakentumassa. Aloitin rumputunnit joulukuussa 2017 ja toiminta pyörii edelleen.
Valmistuin tradenomiksi vuonna 2019, jonka jälkee pääsin ensimmäiseen "oman alan" työpaikkaan, kansainvälistyvään Startupiin tekemään markkinointia.
Kuten Startup-elämään kuuluu, reiluun kahteen vuoteen mahtui monenlaista, rooli muuttui jonkin verran matkan varrella ja opin myös tässä kantapään kautta kaikki ne asiat, joita koulussa ei oltu kerrottu. Varsinaiset opit tämä matka kuitenkin opetti vasta sen jälkeen, kun se oli loppunut. Ja opettaa edelleen.
Ehdin vielä uuteen työpaikkaan, kun törmäsin tuotemarkkinointiin syksyllä 2023.
Silloin syttyi lamppu. Ja heräsi paljon kysymyksiä. 1) Miksi tuotemarkkinoinnista ei puhuttu koulussa ollenkaan? 2) Miksei aiemmassa Startupissa ollut tuotemarkkinoijaa? 3) Onko tämä tosiaan vielä näin tuntematon ala kaiken kaikkiaan?
Ja näyttää se olevan. Termi on vanha, mutta asiaan perehtyessäni huomasin, että tuotemarkkinoijia on oikeastaan vain isoissa teknologiafirmoissa. Silti tuotemarkkinoijan core-osaaminen on juuri sitä, mitä pienissä yrityksissä tarvitaan erityisesti. Se on sitä, mitä olen yrittänyt saada tehtyä vanhoissa töissä, en vain tiennyt miten.
= Miten esittelen tuotteen myynnissä ja markkinoinnissa oikealle ihmiselle niin, että hän ymmärtää mitä ongelmaa tuote ratkaisee ja miten, miksi se on parempi kuin kilpailijoilla ja miksi se kannattaisi ostaa.
Jos minä, kuuden markkinoinnin parissa vietetyn vuoden jälkeen en ollut törmännyt tähän konseptiin, olen aika varma, että harva pienyrittäjä on myöskään. Yrittäjä kun tulee usein jostain ihan muualta, kuin myynnistä tai markkinoinnista.
Ja tätä ideaa lähdin sitten pallottelemaan syyskuussa 2023. Tuotemarkkinointia palveluna niille yrityksille, joilla ei ole mahdollisuutta tuotemarkkinoijan palkkaamiseen.
Mukaan sain kaverini Coreyn, jolla on hyvä ja arvokas kokemus myynnistä eri yrityksissä. Tämä ohjasi myös Emproven palveluita kääntymään pelkistä markkinoinnin lopputuloksista enemmän myynnin suuntaan.
Idean jalostamisen aloitin tuttuun tapaani -> PALJON podcasteja aiheesta (ja aiheen vierestä). Tämä on minun vinkkini kaikille yrittäjille ja yrittäjyyttä suunnitteleville: Opiskele laaja-alaisesti liiketoimintaa, markkinointia ja myyntiä, vaikka et tietäisi vielä mitä myyt.
Tämä mahdollistaa sen, että kun idea löytyy, pystyy aloittamaan toteuttamisen heti, eikä tarvitse sitten käyttää kuukausia tai jopa vuosia markkinoinnin ja myynnin perusteisiin, hinnoitteluun, ALVeihin ja veroihin, nettisivuihin tai brändin rakentamiseen. Näin kävi minulle, teoria oli aika tuttua, joten oli mahdollista lähteä nopeasti tekemään.
Toinen hyöty, mitä laajasta opiskelusta on, on se että pystyt yhdistelemään eri aihealueita ja osaamisia keskenään ja tekemään palvelua, joita toinen ei todennäköisesti tee samalla tavalla. Tällöin syntyy uniikkeja firmoja ja uniikkeja ratkaisuja.
Mutta itse tuotteen rakennukseen: Halusin alusta asti rakentaa "tuotteistetun palvelun", eli en räätälöityä ratkaisua, joka on aina erilainen, vaan juuri tietynlainen ratkaisu tiettyyn ongelmaan. Tätä asiaa ei kovin moni julkisesti tee, mutta pari firmaa on olemassa, joiden palvelurakenteesta ja frameworkeista mekin olemme ottaneet inspiraatiota ja lisänneet päälle omien näkemystemme mukaisia yksityiskohtia.
Näin syntyi Emproven päätuote, eli kuukauden mittainen positiointiprojekti. Samat teemat, sama järjestys ja joka kerta kehittyvä ja edistyvä tuotteistettu positiointimalli.
Kuten sanoin aiemmin, MRR on tärkeää, joten olemme rakentaneet sivuun myös palvelumallia jatkuvasta tuoteassettien teosta sekä myynnin kehittämisestä, tuotemarkkinoinnin näkökulmasta tietenkin. Näissä palveluissa on ajatuksena, että pystymme tuottamaan asiakkaillemme myös pidempiaikaista arvoa ja auttamaan heitä heidän tuotteidensa selittämisessä.
Tämä oli myös tietoinen valinta heti alussa. Haluan ratkaista juuri tiettyä ongelmaa ja tehdä sen todella hyvin. Ei 7 eri palvelun tarjoamaa, kuten moni markkinointitoimisto tekee. Me ei olla kaikkea kaikille, vaan tietty ratkaisu tietyille yrityksille.
Me keskitymme pääasiassa positiointiin ja arvolupausten rakentamiseen. Eli 1) Miten yritys asettuu markkinalle suhteessa kilpailijoihin ja 2) Miten yritys puhuu omasta tuotteestaan tai palvelustaan selkeästi ja kiinnostavasti.
Suosittelen oman tarjooman kaventamista kaikille yrittäjille. Tämä auttaa asiakasta muistamaan sinut ja suosittelemaan sinua myös muille.
Nyt on takana muutama kuukausi yrityksen DNA:n määrittelyä, nettisivujen ja tuotteen rakennusta, myynnin ja markkinoinnin käynnistämistä sekä muutama kuukausi asiakaspilotteja. Momentumi oli parhaillaan juuri nyt juhannuksen kynnyksellä, olemme saaneet TODELLA hyvää palautetta asiakkailta.
Suurin hyöty, jonka jokainen asiakas on nyt maininnut, on ulkopuolisen ajatuksen kirkastajan ja sparrauksen apu. Yksinyrittäjällä on harvoin mahdollisuutta pallotella näitä tuotemarkkinoinnin peruskysymyksiä, koska tätä ei yleensä paketoida tai osteta näin, eikä sitä siksi osata edes etsiä.
Pääasia on se, että minusta oikeasti tuntuu, että olemme tässä hyvän jutun äärellä ja seuraavat 6 kk tulevat olemaan todella mielenkiintoisia!
Nyt on tosiaan alkamassa kesälomakausi, sinänsä harmi, meillä oli juuri nyt loistava vaihde päällä, mutta toisaalta nyt on hyvä aika pysähtyä hieman, kerätä ajatuksia ja oppeja piloteista ja alkaa valmistautumaan seuraavan vaiheeseen. Pilotoinnit on pilotoitu, nyt lähdetään tekemään!
Tavoitteena seuraavalle 6 kuukaudelle on todistaa, että meillä on käsissä tuote, jonka ihmiset haluavat ostaa ja josta he hyötyvät, jotta tästä on ainesta loistavaksi toimeentuloksi pitkällä tähtäimellä. Tervetuloa matkalle, jos luit tänne asti niin laita viestiä ja jutellaan, vaihdan mielelläni ajatuksia yrittäjyydestä ja oman jutun rakentamisesta!
Aija Peltola - Perustaja
Kurkkaa LinkedIn!Tässä Notion-sivussa saat konkreettisia vinkkejä kilpailija-analyysin tekoon sekä tapoja testata omia viestejä ➡️ sekä tietysti, keinot parantaa niitä.