Kohti yrittäjyyttä - Founder story

Tässä tekstissä katsotaan hieman ajassa taaksepäin ja käydään läpi vaiheita, jotka johtivat Emproven syntyyn, käydään läpi oppeja ja haasteita ja katsotaan, mitä lähitulevaisuudessa tavoitellaan.

#statusupdate

On juhannusviikko 2024. Istun parhaillaan mökin terassilla kirjoittamassa tätä tarinaa. Emproven matkaa on takana nyt noin 9 kuukautta, jos aloitetaan siitä hetkestä, kun idea syntyi. Nyt olemme vaiheessa, jossa ensimmäiset asiakkaat ja signaalit hyvästä palvelusta on saatu, on rakennettu myytävä tuote, brändiä ja nettisivuja, myynnin systeemeitä ja pohjaa tulevaan. On siis hyvä hetki kelata vähän taaksepäin, sekä katsoa myös tuleviin suunnitelmiin.

1. Yrittäjyyshaaveita ja kevytyrittäjyyttä

Yrittäjyys on ollut minun henkilökohtaisen elämäni suurin tavoite parikymppisestä asti. Riittävän potentiaalisen idean keksiminen ei ole kuitenkaan ollut helppoa! Vei melkein kymmenen vuotta, ennenkuin sain jotain muuta aikaiseksi, kuin rumputuntien pitämisen kevytyrittäjänä.

Yhtään vähättelemättä, rumpuopetus on ollut todella antoisaa, on saanut tehdä tasaista jatkuvaa rahaa stressittömästi omin ehdoin, rakentaa omannäköistä juttua ja valmistautua isomman skaalan yrittäjyyteen, vaikka lifestyle-business tässäkin on pääasiassa rakentumassa. Aloitin rumputunnit joulukuussa 2017 ja toiminta pyörii edelleen.

➡️ Tärkeimmät opit kevytyrittäjyydessä

Palvelubusineksessa ei oikeastaan tarvitse kuin domainin ja nettisivut, jotta pääsee liikkeelle. Eikä periaatteessa niitäkään, mutta kyllä ne auttavat ihmisiä ostamaan.
Tekemällä oppii parhaiten. Nyt livenä ovat nettisivut taitavat olla 4. versio, itse tehtyjä A4-oppitunteja on kasassa lähemmäs 200 lappua ja nykyään esimerkiksi puolivuosikatsaukset ja OKR-tyyliset tavoitteet ovat käytössä jokaisella oppilaalla - ei muuten ollut alussa!
MRR <3. Yksinkertaisesti, kun ei tarvitse olla jatkuvasti myymässä uusille ihmisille tai rullaamassa markkinointikampanjoita, ehtii oikeasti keskittyä toiminnan kehittämiseen. Parasta olisi siis löytää jatkuvalaskutteista työtä.
SEO on hyvä sijoitus. Bloginkirjoituksen ansiosta 95% oppilaistani tulee Googlesta, en ole nettisivujen lisäksi muuta maksettua mainontaa edes tarvinnut.

2. Startup markkinoijan näkökulmasta

Valmistuin tradenomiksi vuonna 2019, jonka jälkee pääsin ensimmäiseen "oman alan" työpaikkaan, kansainvälistyvään Startupiin tekemään markkinointia.

Kuten Startup-elämään kuuluu, reiluun kahteen vuoteen mahtui monenlaista, rooli muuttui jonkin verran matkan varrella ja opin myös tässä kantapään kautta kaikki ne asiat, joita koulussa ei oltu kerrottu. Varsinaiset opit tämä matka kuitenkin opetti vasta sen jälkeen, kun se oli loppunut. Ja opettaa edelleen.

➡️ Tärkeimmät opit Startup-elämästä

Ensimmäisillä työntekijöillä on valtava rooli ja vastuu, joten palkkauksessa on iso riski. Minä olin tuore markkinoija, sekä vieras yrityksen alalle, vieras B2B myynnille ja vieras kansainvälistymisen kynnyksellä olevan yrityksen arkeen. Jos tietäisin, mitä nyt tiedän, olisin pystynyt tekemään parempaa työtä. Toisin sanottuna, opin enemmän kuin pystyin tuottamaan.
Myynti x markkinointi = Voitto. Liian usein myynti ja markkinointi pelaavat eri peliä, jolloin kumpikin tiimi puhuu omille prospekteilleen eri tavalla. Tämän seurauksena markkinointiviestit ja myyjien lähettämät kylmämeilit eivät vastaa toisiaan, jolloin tarina hajoaa ja potentiaalinen ostaja menee helposti sekaisin eri termien ja arvolupausten kanssa. Tämänkin merkityksen opin kunnolla vasta nyt Emprovea käynnistäessä.
Startup-yrittäjyys on kovaa hommaa. Täytyy olla valmis kaikkeen, vauhtia ja arjen haasteita piisaa, samalla kun uuden, tuntemattoman yrityksen vieminen markkinalle pitäisi ratkaista ennenkuin runway loppuu.

3. Idea Emprovesta - Mitä ongelmaa ratkaistaan

Ehdin vielä uuteen työpaikkaan, kun törmäsin tuotemarkkinointiin syksyllä 2023.

Silloin syttyi lamppu. Ja heräsi paljon kysymyksiä. 1) Miksi tuotemarkkinoinnista ei puhuttu koulussa ollenkaan? 2) Miksei aiemmassa Startupissa ollut tuotemarkkinoijaa? 3) Onko tämä tosiaan vielä näin tuntematon ala kaiken kaikkiaan?

Ja näyttää se olevan. Termi on vanha, mutta asiaan perehtyessäni huomasin, että tuotemarkkinoijia on oikeastaan vain isoissa teknologiafirmoissa. Silti tuotemarkkinoijan core-osaaminen on juuri sitä, mitä pienissä yrityksissä tarvitaan erityisesti. Se on sitä, mitä olen yrittänyt saada tehtyä vanhoissa töissä, en vain tiennyt miten.

= Miten esittelen tuotteen myynnissä ja markkinoinnissa oikealle ihmiselle niin, että hän ymmärtää mitä ongelmaa tuote ratkaisee ja miten, miksi se on parempi kuin kilpailijoilla ja miksi se kannattaisi ostaa.

Jos minä, kuuden markkinoinnin parissa vietetyn vuoden jälkeen en ollut törmännyt tähän konseptiin, olen aika varma, että harva pienyrittäjä on myöskään. Yrittäjä kun tulee usein jostain ihan muualta, kuin myynnistä tai markkinoinnista.

Ja tätä ideaa lähdin sitten pallottelemaan syyskuussa 2023. Tuotemarkkinointia palveluna niille yrityksille, joilla ei ole mahdollisuutta tuotemarkkinoijan palkkaamiseen.

Mukaan sain kaverini Coreyn, jolla on hyvä ja arvokas kokemus myynnistä eri yrityksissä. Tämä ohjasi myös Emproven palveluita kääntymään pelkistä markkinoinnin lopputuloksista enemmän myynnin suuntaan.

4. Tuotteistetun palvelun rakentaminen

Idean jalostamisen aloitin tuttuun tapaani -> PALJON podcasteja aiheesta (ja aiheen vierestä). Tämä on minun vinkkini kaikille yrittäjille ja yrittäjyyttä suunnitteleville: Opiskele laaja-alaisesti liiketoimintaa, markkinointia ja myyntiä, vaikka et tietäisi vielä mitä myyt.

Tämä mahdollistaa sen, että kun idea löytyy, pystyy aloittamaan toteuttamisen heti, eikä tarvitse sitten käyttää kuukausia tai jopa vuosia markkinoinnin ja myynnin perusteisiin, hinnoitteluun, ALVeihin ja veroihin, nettisivuihin tai brändin rakentamiseen. Näin kävi minulle, teoria oli aika tuttua, joten oli mahdollista lähteä nopeasti tekemään.

Toinen hyöty, mitä laajasta opiskelusta on, on se että pystyt yhdistelemään eri aihealueita ja osaamisia keskenään ja tekemään palvelua, joita toinen ei todennäköisesti tee samalla tavalla. Tällöin syntyy uniikkeja firmoja ja uniikkeja ratkaisuja.

Mutta itse tuotteen rakennukseen: Halusin alusta asti rakentaa "tuotteistetun palvelun", eli en räätälöityä ratkaisua, joka on aina erilainen, vaan juuri tietynlainen ratkaisu tiettyyn ongelmaan. Tätä asiaa ei kovin moni julkisesti tee, mutta pari firmaa on olemassa, joiden palvelurakenteesta ja frameworkeista mekin olemme ottaneet inspiraatiota ja lisänneet päälle omien näkemystemme mukaisia yksityiskohtia.

Näin syntyi Emproven päätuote, eli kuukauden mittainen positiointiprojekti. Samat teemat, sama järjestys ja joka kerta kehittyvä ja edistyvä tuotteistettu positiointimalli.

Kuten sanoin aiemmin, MRR on tärkeää, joten olemme rakentaneet sivuun myös palvelumallia jatkuvasta tuoteassettien teosta sekä myynnin kehittämisestä, tuotemarkkinoinnin näkökulmasta tietenkin. Näissä palveluissa on ajatuksena, että pystymme tuottamaan asiakkaillemme myös pidempiaikaista arvoa ja auttamaan heitä heidän tuotteidensa selittämisessä.

5. Riches are in the niches

Tämä oli myös tietoinen valinta heti alussa. Haluan ratkaista juuri tiettyä ongelmaa ja tehdä sen todella hyvin. Ei 7 eri palvelun tarjoamaa, kuten moni markkinointitoimisto tekee. Me ei olla kaikkea kaikille, vaan tietty ratkaisu tietyille yrityksille.

Me keskitymme pääasiassa positiointiin ja arvolupausten rakentamiseen. Eli 1) Miten yritys asettuu markkinalle suhteessa kilpailijoihin ja 2) Miten yritys puhuu omasta tuotteestaan tai palvelustaan selkeästi ja kiinnostavasti.

Suosittelen oman tarjooman kaventamista kaikille yrittäjille. Tämä auttaa asiakasta muistamaan sinut ja suosittelemaan sinua myös muille.

6. Asiakkaiden palaute

Nyt on takana muutama kuukausi yrityksen DNA:n määrittelyä, nettisivujen ja tuotteen rakennusta, myynnin ja markkinoinnin käynnistämistä sekä muutama kuukausi asiakaspilotteja. Momentumi oli parhaillaan juuri nyt juhannuksen kynnyksellä, olemme saaneet TODELLA hyvää palautetta asiakkailta.

Suurin hyöty, jonka jokainen asiakas on nyt maininnut, on ulkopuolisen ajatuksen kirkastajan ja sparrauksen apu. Yksinyrittäjällä on harvoin mahdollisuutta pallotella näitä tuotemarkkinoinnin peruskysymyksiä, koska tätä ei yleensä paketoida tai osteta näin, eikä sitä siksi osata edes etsiä.

Pääasia on se, että minusta oikeasti tuntuu, että olemme tässä hyvän jutun äärellä ja seuraavat 6 kk tulevat olemaan todella mielenkiintoisia!

7. Seuraavat stepit

Nyt on tosiaan alkamassa kesälomakausi, sinänsä harmi, meillä oli juuri nyt loistava vaihde päällä, mutta toisaalta nyt on hyvä aika pysähtyä hieman, kerätä ajatuksia ja oppeja piloteista ja alkaa valmistautumaan seuraavan vaiheeseen. Pilotoinnit on pilotoitu, nyt lähdetään tekemään!

➡️ Suurimmat haasteet seuraavalle 12 kuukaudelle

Tuntematon brändi on aina haaste. Kun ihmiset eivät tiedä kuka olet, liidien ja myynnin tekeminen on vaikeaa, on suuren työn takana jäädä mieleen ja tulla otetuksi vakavasti. Kukaan ei kolkuta ovelle, kaikki kaupat tehdään käytännössä omalla myynnillä.
Pienen yrityksen brändin kasvattaminen ei myöskään ole helppoa. Käytännössä tämä tarkoittaa paljon aktiviteetteja niin sisällöntuotannon kuin maksetun mainonnan osalta, nimeä pitää saada ihmisten eteen, vaikka se alussa tuntuukin tuuleen huutamiselta.
Tämä on tällä hetkellä vielä kallis harrastus. Seuraavaksi on tärkeää saada todellista näyttöä siitä, että tässä on ainesta kannattavaksi liiketoiminnaksi, ja on mahdollista lähteä kokopäiväiseen yrittäjyyteen.

Tavoitteena seuraavalle 6 kuukaudelle on todistaa, että meillä on käsissä tuote, jonka ihmiset haluavat ostaa ja josta he hyötyvät, jotta tästä on ainesta loistavaksi toimeentuloksi pitkällä tähtäimellä. Tervetuloa matkalle, jos luit tänne asti niin laita viestiä ja jutellaan, vaihdan mielelläni ajatuksia yrittäjyydestä ja oman jutun rakentamisesta!

Aija Peltola - Perustaja

Kurkkaa LinkedIn!

Hyvä myynti ja markkinointi alkaa viestistä ✏️

Tässä Notion-sivussa saat konkreettisia vinkkejä kilpailija-analyysin tekoon sekä tapoja testata omia viestejä ➡️ sekä tietysti, keinot parantaa niitä.

Hienoa! Nyt ollaan matkalla kohti erottautuvampaa viestintää.
Avaa Notion-sivu
Hups, jotain meni pieleen, yritäthän uudelleen.